A blogban füstölgéseim, állásfoglalásaim, vagy éppen indulatos kirohanásaim olvashatók az egyetemi létről. Milyen kérdések foglalkoztatnak bennünket oktatókat? Mit gondolunk az egyetemi, vagy akadémiai viszonyokról? Ilyen és más kérdések egyaránt megjelennek majd blogomban.

2009. december 19., szombat

nyilvánosság és érdekképviselet a tudományban

A minap egy kolléga bejött az irodámba, hogy egy kisebb konfliktust megbeszéljünk. Az egyébként barátságos hangvételű és konstruktív beszélgetés során viszont mondott valamit, ami szöget ütött a fejemben. Az hangzott el, hogy miért erőlködök, amikor "te egy bukott ember vagy" (mármint elkaszálták a nagydoktorimat). Én ezt ott reflexből visszautasítottam, mondván én nem így érzem. Most el kellene bujdokolnom és hamut szórni a fejemre?

Azóta sokat tűnődtem ezen a mondaton. 38 évesen megírtam, beadtam és "csatában" megvédtem a nagydoktori disszertációmat. Érdemi kifogás nem hangzott el vele kapcsolatban. Más kérdés, hogy vitatható körülmények között a címet mégsem kaptam meg. Ugyanakkor soha ennyi barátom nem volt, soha ekkora támogató figyelem nem irányult rám, soha ennyi pozitív energiát magam körül nem éreztem. Jelenleg feladatokat látok magam előtt, a szakma előtt és a fiatal kutatók előtt is. Van miért felkelnem reggelente és tanulságai is vannak a velem történteknek.

Megfelelő-e az érdekképviselete a fiatal kutatóknak a magyar tudományos életben? Úgy vélem, hogy nem. A saját bőrömön szerzett tapasztalat alapján mondom: esetleges honnan kapnak segítséget, sokszor alapvető jogaikkal sincsenek tisztában és nemigen vannak olyan független fórumok, ahonnan segítséget remélhetnek kiszolgáltatott helyzetükben. Ennek kereteit ki kellene alakítani.

Nem megfelelő a nyilvánosság helyzete. Jelentősek az ellentmondások a rendszerben. Óriási feszültség áll fenn a között, hogy a Magyar Tudományos Akadémia a legtekintélyesebb magyar közintézmény, valamint a valóság között, hogy a problémák többnyire nem kerülnek nyilvánosságra. A belső harcokban elvérzett kutatók a magukban hordozott feszültségek miatt idő előtt nyomorodnak meg, halnak-el, hagyják el a pályát, vagy kénytelenek idegenben megtalálni a helyüket. Ez nincs rendben, a nemzet ezt nem engedheti meg magának, nem mondhat le róluk. Ha magára hagyottan keresi valaki az igazát könnyebb rákényszeríteni a tekintély és a fenyegetés diktátumait. A magyar tudományos élet nem szokott hozzá a nyilvánossághoz. Én is sok figyelmeztetést kaptam az elmúlt napokban, vigyázzak magamra. Csak a nyilvánosság, az egymásra való odafigyelés segíthet, szabadíthat fel.

A szűkebb szakmában is szükség lenne átbeszélni ügyeinket. Ott sem mennek jó irányba a dolgok.

Emlékeztetlek rá benneteket, hogy amikor Széchenyi István 1825. november 3-án „a nemzetiség és nyelv erősítése, terjesztése és pallérozása szent céljára” egy Tudós Társaság megalapítását kezdeményezte, olyan folyamatot indított el, amelynek során a nemzedékek egymásnak adták a stafétát. Azoknak, akik akkor elkezdték, már nagyon régóta a csontjai porladnak. Mindig újak vették át az ügyeket. Ahogy eddig sem, fiatalok nélkül ezután sem fog menni. Én bízom benne, hogy az a bölcsesség, amely megteremtette, valahol ma is ott lakik a Roosevelt téren.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése