A blogban füstölgéseim, állásfoglalásaim, vagy éppen indulatos kirohanásaim olvashatók az egyetemi létről. Milyen kérdések foglalkoztatnak bennünket oktatókat? Mit gondolunk az egyetemi, vagy akadémiai viszonyokról? Ilyen és más kérdések egyaránt megjelennek majd blogomban.

2010. május 8., szombat

2010.04.10 Földrajzi Intézet igazgatói program 1. helyzetfeltárás

Az alábbiakban közreadom a Földrajzi Intézet igazgatói pályázatára írt programomat. Remélem a benne szereplő gondolatokat valaki még tudja majd hasznosítani!

4. VEZETŐI ELKÉPZELÉSEK, VEZETŐI PROGRAM ÉS A MOTIVÁCIÓ ISMERTETÉSE, RÖVID HELYZETÉRTÉKELÉS


Az igazgatói feladatkörben elsőrendű feladatomnak az Intézet tudományos presztízse további erősítését látom. Tartalmilag és a tudományos marketing terén is előrelépést látok szükségesnek, a megkezdett úton való továbbhaladással.

Helyzetfeltárás

Elemzésünkhöz olyan adatbázisokat kerestünk, melyek mindenki által könnyen elérhetőek, jól ellenőrizhetők. A felvi.hu, a doktori.hu, az OTDK eredmények voltak ilyenek, szempontjaink és adatértékelési szempontjaink az MTA és a MAB által használtak voltak. Munkánkban elsősorban a számadatokból kiolvasható tényekre támaszkodtunk, ami önmagában természetesen nem abszolutizálható, de hozzávetőleges képet rajzol Intézetünk jelentőségéről mind a tudományos munkásságnak az MTA által előírt mutatói, mind pedig az oktatási formáink iránt mutatkozó változó társadalmi igényt illetően.


A pécsi földrajzi műhely általános helyzete

Méretét, eredményességét, innovativitását tekintve a pécsi földrajzi műhely a magyarországi vezető műhelyek közé sorolható. Elsősorban a társadalomföldrajzi profilja erős: a népesség- és településföldrajz, a terület- és településfejlesztés, a politikai földrajz és geopolitika, a turizmusföldrajz szerepe kiemelkedő. Az egykori főiskolai tanszékből kifejlődött intézetben a természetföldrajzi profil lassabban hozta meg az eredményeket.
Ugyanakkor ebben a körben is van legalább két olyan terület, amely már eredményeket tudott felmutatni. Az egyik a földtani kutatások, melyeket elsősorban a veszélyes (nukleáris)hulladékok elhelyezésével kapcsolatos igény hozott létre, a másik terület, a természeti-környezeti veszélyforrásokkal kapcsolatos vizsgálatok, amelynek köszönhetően a fiatal geomorfológus-nemzedék is kinevelődött.
Az oktatás és a kutatás terén is jó perspektívát kínál, hogy (szemben más magyar társintézményekkel) az elmúlt másfél évtized bátor fiatalítása egész sor tehetséges, fiatal geográfust hozott helyzetbe Pécsett. Az innovativitás, amely a képzési és a kutatási profil folyamatos megújítását eredményezte a pécsi földrajzi műhelyben az elmúlt években arra utal, hogy képesek lehetünk a jövőben is a gyorsan változó társadalmi igényekhez alkalmazkodni és súlyunkat megtartani, de akár tovább erősíteni is.

A PTE TTK hallgatói jelentkezéseinek átlagpontszáma és az országos rangsorok a természettudományos képzési területen 2009-ben

szakok átlagpontszám és az országos rangsor
biológia 332,2 pont és országos 4. hely
fizika 336,6 pont és országos 5. hely
földrajz 359,1 pont és országos 3. hely
kémia 339 pont és országos 4. hely
környezettudomány 242,7 pont és országos 7. hely

Forrás: www.felvi.hu

Szemben a hazai helyzettel, a nemzetközi rangsorunkról nincs objektív képünk. A személyes benyomásom az, hogy a pécsi műhely a főbb nemzetközi trendekkel egybevágóan alakította ki oktatási- kutatási profiljait. Sajátosságaiban sok tekintetben közelebb áll egyes nyugati műhelyekhez, mint a posztszocialista országoknak a vulgármarxista gazdaságföldrajz szemléletét csak részben meghaladó intézményeihez. A közép-, a nyugat- és a délkelet-európai egyetemek földrajzi intézeteivel kialakított szoros kooperációs szálak révén beágyzottsága a nemzetközi tudományosságba minimálisan megfelelő.

A Földrajzi Intézet helyzete a PTE Természettudományi Karán

A Földrajzi Intézet hallgatói létszáma jelentős, és a Bsc-rendszer bevezetése óta folyamatosan nőtt. Ami különösen kedvező, hogy ez nem jelenti egyben a hallgatói színvonal romlását. A felvételi pontszámok évről-évre kedvezőbben alakultak. A www.felvi.hu alapján 2009-ben országos összevetésben az Intézetbe felvettek átlagpontszáma is magas, nyolc képzőhelyből az ELTE után Pécsen és Debrecenben fej-fej mellett, vidéken a legmagasabb. A Karon belül, az egyes képzési területek közötti összevetésben nem kell szégyenkeznünk, a természettudományi szakterületen az országos rangsorban legelöl álltunk.
Úgy tűnik, hogy a képzési kínálatunk sokszínűsége és az Intézet szakmai hírneve kellő vonzerővel bír az átlagnál tehetségesebb, a földrajz iránt érdeklődő hallgatók körében. Ugyanakkor nem lehetünk maradéktalanul elégedettek, van még lehetősége a fejlődésnek, a 359-es átlagpontszám nem tekinthető igazán magasnak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése