A blogban füstölgéseim, állásfoglalásaim, vagy éppen indulatos kirohanásaim olvashatók az egyetemi létről. Milyen kérdések foglalkoztatnak bennünket oktatókat? Mit gondolunk az egyetemi, vagy akadémiai viszonyokról? Ilyen és más kérdések egyaránt megjelennek majd blogomban.

2010. május 8., szombat

2010.04.10 Földrajzi Intézet igazgatói program 4. az oktatás

Az alábbiakban közreadom (darabokban) a Földrajzi Intézet igazgatói pályázatára írt programomat. Remélem a benne szereplő gondolatokat valaki még tudja majd hasznosítani!

II. Az oktatás innovációja

Úgy vélem, hogy az oktatásban az elmúlt 20 évben a sikereink alapja a kínálkozó piaci rések, szegmensek időben történt felismerése és a megfelelő képzési kínálat biztosítása volt (turizmus, európai uniós szakértő, Balkán, területfejlesztés, geoinformatika). A jövőben is arra kell törekednünk, hogy a képzési portfóliónkat korszerűsítsük, illetve diverzifikáljuk. A civilizációs tanulmányok terén kínálkozó kutatási kapacitásunk alapul szolgálhat a nemzetközi tanulmányok, biztonságpolitikai és más hasonló képzésekbe való bekapcsolódásunkhoz. Ehhez az oktatási célcsoportjaink munkáltatói körével való, az eddiginél szorosabb együttműködésre van szükség.
A tanárképzést feladnunk nem szabad! A földrajzi tanártovábbképzés területén lehetőségeket látok újabb kapacitások megszerzésére. A Bologna-rendszer értékelésére az elkövetkező vezetői ciklus időszakában minden bizonnyal sor fog kerülni. 2011 őszén, miután az első Msc évfolyam is kifutott, érdemes lenne a képzéseinket (Bsc és Msc) magunknak is értékelni, a következtetéseinket pedig a bizonyára felmerülő korrekciós lehetőségek során érvényesíteni.
A hallgatói igényeknek való erőteljesebb megfelelés a rendszeres párbeszéd kereteinek fenntartásával, utánkövetéssel. A képzési formákat a helyi munkaerőpiaci igények, a jövő kihívásai és a tudományos fejlődés trendjeinek történt megfelelés alapján kell kialakítani. A szüntelen, folyamatos jövőképalkotás, a kollektív stratégiaalkotás parancsoló szükség!
Az oktatás terén az országban amúgy egyáltalán nem rossz pozíciónkat javítani törekszem. Úgy vélem, hogy van esélyünk rá, hogy létszámban, minőségben és elismertségben is előrelépjünk. Kemény munkával a Kárpát-medence talán legjobb, Magyarországnak pedig még az egyik legnagyobb létszámú hallgatóságot vonzó oktatóhelye is lehetünk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése