A blogban füstölgéseim, állásfoglalásaim, vagy éppen indulatos kirohanásaim olvashatók az egyetemi létről. Milyen kérdések foglalkoztatnak bennünket oktatókat? Mit gondolunk az egyetemi, vagy akadémiai viszonyokról? Ilyen és más kérdések egyaránt megjelennek majd blogomban.

2010. május 8., szombat

2010.04.10 Földrajzi Intézet igazgatói program 3. szervezet

Az alábbiakban közreadom (darabokban) a Földrajzi Intézet igazgatói pályázatára írt programomat. Remélem a benne szereplő gondolatokat valaki még tudja majd hasznosítani!

VEZETŐI ELKÉPZELÉSEK

I. Szervezeti kérdések

Az Intézet szervezeti rendszere racionalizálásra szorul. Ennek főbb okait a következőkben látom:
− az erősödő verseny a felsőoktatásban és kutatásban erőteljesebb koncentrációt követel
− a Bologna-rendszer alkalmazkodást kíván

A szervezeti racionalizálást konszenzusra törekedve kell lebonyolítani, ezért csak hosszabb idő alatt, különböző alternatívák kidolgozását követően lehet erről dönteni, illetve a felsőbb fórumok elé tárni a javaslatot.
Úgy gondolom, hogy a kollektív vezetés kialakult gyakorlatának folytatása a kívánatos, az SZMSZ adta kereteken belül. Nem látom indokoltnak a szervezeti rendszer gyors átalakítását. Összességében némileg elaprózottnak tűnik a tanszéki struktúra, és ebből adódnak azok az anomáliák, hogy ha egy oktatónkat kutatási átsorolás, vagy hosszabb-rövidebb távollét kapcsán ki szükséges emelnünk a tanszéki rendszerből, az az előírt oktatói minimális létszám elvesztését eredményezheti. Továbbá, hogy a kis létszámból adódóan ilyen esetekben a tanszéki kompetenciák súlyosan megfogyatkoznak.
Amit viszont a tanszéki rendszer reformjánál is fontosabbnak tekintek, az az, hogy a horizontális struktúrákat az Intézetben formai és tartalmi szempontból is erősíteni szükséges. Az intézet belső integritását meg kell erősíteni! Az SZMSZ-ünkben megvannak azok az eszközök, amelyek felhasználásával ez megvalósítható. Az Intézeti Értekezletet minden félév elején és végén, az Intézeti Tanácsot pedig napirend függvényében, a szorgalmi időszakban havonta látnám indokoltnak üléseztetni. Az intézeten belüli párbeszédet, információ és véleménycserét ezen keretekben számottevően javíthatónak látom. Nemcsak az oktatók közötti formális és érdemi kapcsolatok sűrítését tartom fontosnak, hanem a hallgatók fokozottabb bevonását is a döntéselőkészítésbe és a döntéshozatalba. Ez utóbbit hallgatói fórumok rendszeres tartásával is erősíteni szeretném.
Szervezeti szempontból erősíteni látom szükségesnek a pécsi geográfiának a Természettudományi Karon és általában a Pécsi Tudományegyetemen belüli integrációját. Ennek érdekében jó kapcsolatok kialakítására törekszem mind a Kar, mind pedig az Egyetem vezetésével. Támogatni szeretném multidiszciplináris kutatócsoportok felállítását, komplex, több tudományterületet (közte a geográfiát) átfogó képzési programok kialakításával az egyetemi versenyképesség erősítése érdekében. Ugyancsak ezen okok miatt szükségesnek látom a nemzetközi kapcsolatok bővítését is a kutatás, és joint degree programok formájában az oktatásban is. Ezzel tudományunk normarendszerét tudjuk elfogadtatni környezetünkkel, és a geográfia presztízse is növekedhet az intézményünkben.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése