A blogban füstölgéseim, állásfoglalásaim, vagy éppen indulatos kirohanásaim olvashatók az egyetemi létről. Milyen kérdések foglalkoztatnak bennünket oktatókat? Mit gondolunk az egyetemi, vagy akadémiai viszonyokról? Ilyen és más kérdések egyaránt megjelennek majd blogomban.

2010. május 8., szombat

2010.04.10 Földrajzi Intézet igazgatói program 2. helyzetértékelés

Az alábbiakban közreadom (darabokban) a Földrajzi Intézet igazgatói pályázatára írt programomat. Remélem a benne szereplő gondolatokat valaki még tudja majd hasznosítani!

• A Földrajzi Intézet a Bologna-rendszer bevezetése óta folyamatosan növekvő részarányt nyer a Természettudományi Kar hallgatói létszámában, az oktatóknak pedig nem csupán az óraterhelése nőtt meg a képzési portfólió diverzifikálása miatt, hanem az egy oktatóra eső (vizsgáztatásban, szakdolgozati témavezetésben, adminisztrációs többlet-terhelésben megnyilvánuló) hallgatói létszámban is. Az oktatási többletmunka versenyhátrányba hozta az oktatókat, ugyanis az előmenetel alapját képező tudományos munkára így arányaiban kevesebb munkaidő jut. A növekvő követelmények és igénybevétel miatt a szabadidő terhére végzett kutatás aránya megnőtt, ami hosszabb távon nem lehet megoldás a személyes tudományos-oktatási előmenetel problémáira.
• A kutatómunka eredményességének megítélése a tudományos publikációk esetében élesen jelenik meg. Jelentős a különbség mutatkozik a szakmánként eltérő publikációs szokások és stratégiák között. A földrajzi kutatások döntően hazai tematikája magyarországi (és csak ritkán nemzetközi!) médiumokban kelt érdeklődést és ott is kerül publikálásra, hasonlóan az ebből a szempontból rokonítható történettudományi, vagy néprajzi kutatásokhoz. A klasszikus természettudományok (fizika, kémia, biológia) esetében az elméleti, továbbá kulturálisan neutrális tematika a nemzetközi publikációs lehetőségeknek jobban kedvez. Éppen ezért ezek a mutatók nem igazán használhatóak a geográfusok teljesítményének mérésére.
• Mivel történetileg úgy alakult, hogy a felsőoktatási akkreditációs szabályok esetén a természettudományos normákat kell figyelembe vennünk, ezért érdemes mégis egy összevetést végezni a Kar intézetei között. A MAB kritériumrendszere alapján ad képet a TTK oktatóinak kutatói teljesítményéről a www.doktori.hu adatbázis. A Földrajzi Intézet kutatóinak pubblikációs munkássága kiemelkedően jól áll a Karon az akkreditációnál figyelembe vehető tudományos közlemények, a hazai kiadású, idegen nyelvű közlemények, valamint a monográfiák és szakkönyvek fajlagos számát tekintve. Átlagosnak tekinthető a külföldön megjelent, idegennyelvű közlemények 1-1 tudományos minősítéssel rendelkező oktatóra eső száma. Ezzel szemben az impaktos publikációk tekintetében jelentősen elmaradunk az átlagtól.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése